1 OCAK 2018 – 30 HAZİRAN 2018 TARİHLERİ ARASINDA GEÇERLİ OLAN AİDATLAR.

ECZANE ECZACISI AİDATI
2018 Aidat 54,28 TL
2018 Oda Katılım 650,00 TL
ARA TOPLAM 704,28 TL
2018 Afet Fonu 54,28 TL
2018 Yardımlaşma Sandığı Aidatı 162,83 TL
ECZANE AİDAT TOPLAMI 921,39 TL
İŞSİZ-SANAYİ ECZACI
2018 Aidatı 54,28 TL
2018 Yardımlaşma Sandığı Aidatı 162,83 TL
AİDAT TOPLAMI 217,11 TL
KAMU ECZACISI AİDATI
2018 Aidatı 27,14 TL
2018 Yardımlaşma Sandığı Aidatı 81,41 TL
AİDAT TOPLAMI 108,55 TL
FİRMA – DEPO – HASTANE ECZACISI AİDATI
2018 Aidat 54,28 TL
2018 Oda Katılım 650,00 TL
2018 Genel Harç Katkı Payı 1.300,00 TL
ARA TOPLAM 2.004,28 TL
2018 Yard.Sandığı Mes.Md. Aidatı 162,83 TL
FİRMA/DEPO/HASTANE AİDAT TOPLAMI 2.167,11 TL
YENİ GİRİŞ AİDATI
Oda Yeni Giriş Kaydı + 2018 Yılı Aidatı 108,56 TL
Yardımlaşma Sandığı Giriş Aidatı + 2018 Yılı Yardımlaşma Sandığı Aidatı 325,66 TL
YENİ GİRİŞ AİDAT TOPLAMI 434,22 TL
Yeni Eczane Açılış 650,00 TL
Yeni Depo/Firma/Hastane Açılış 1.300,00 TL
ECZANE AÇILIŞINDA İSTENEN BELGELER
  1. ECZACI ODASI KAYDI,
  2. ECZANE AÇILIŞ DİLEKÇESİ,
  3. ECZACI ODASI BÖLGE TEMSİLCİSİ RAPORU ASLI (RAPORDA EN AZ İKİ BÖLGE TEMSİLCİSİNİN ONAYI VE İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ONAYLI OLMALIDIR.),
  4. İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN TASDİKLİ DÖRT ADET RÖLEVE PLANI (RÖLEVE PLANLARININ ODA TARAFINDAN DA TASDİKLENMESİ GEREKMEKTEDİR. RÖLEVE PLANLARININ NASIL OLMASI GEREKTİĞİ YENİ ECZANE AÇILIŞ KISMINDA AÇIKLANMIŞTIR),
  5. DEMİRBAŞ FATURALARININ FOTOKOPİSİ,
  6. ELEKTRİK-SU MÜRACAAT MAKBUZLARININ FOTOKOPİSİ (ORTAK KULLANIM HALİNDE İSE APARTMAN YÖNETİCİSİNDEN ORTAK KULLANIM OLDUĞUNA DAİR YAZI),
  7. KİRA KONTRATI FOTOKOPİSİ,
  8. ECZANE OLACAK YERİN TAPU FOTOKOPİSİ,
  9. YAPI RUHSATI VEYA YAPI KULLANIM İZİN BELGESİNİN ONAYLI SURETİ
  10. 1 ADET VESİKALIK FOTOĞRAF

ECZANE KAPANIŞINDA İSTENEN BELGELER

  1. ECZACININ ECZANESİNİ KAPATMAK İSTEDİĞİNE DAİR DİLEKÇESİ.
  2. İLÇE SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI’NCA DÜZENLENEN KAPANIŞ TUTANAĞI FOTOKOPİSİ.
ECZANE DEVRİNDE İSTENEN BELGELER
  1. ECZACI ODASI KAYDI,
  2. ECZANE DEVİR DİLEKÇESİ,
  3. ECZACI ODASI BÖLGE TEMSİLCİSİ RAPORU ASLI (RAPORDA EN AZ İKİ BÖLGE TEMSİLCİSİNİN ONAYI VE İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ONAYLI OLMALIDIR.),
  4. İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN TASDİKLİ DÖRT ADET RÖLEVE PLANI (RÖLEVE PLANLARININ ODA TARAFINDAN DA TASDİKLENMESİ GEREKMEKTEDİR. RÖLEVE PLANLARININ NASIL OLMASI GEREKTİĞİ YENİ ECZANE AÇILIŞ KISMINDA AÇIKLANMIŞTIR),
  5. ELEKTRİK-SU MÜRACAAT MAKBUZLARININ FOTOKOPİSİ (ORTAK KULLANIM HALİNDE İSE APARTMAN YÖNETİCİSİNDEN ORTAK KULLANIM OLDUĞUNA DAİR YAZI),
  6. KİRA KONTRATI FOTOKOPİSİ,
  7. ECZANE OLACAK YERİN TAPU FOTOKOPİSİ (TAPUDA ARSA GÖRÜNÜYORSA MUHTARLIKTAN “BİLDİRİLEN ADRESTE BİNA VE DÜKKAN OLDUĞUNA” DAİR YAZI),
  8. DEVİR SENEDİ (DEVİR İŞLEMİ NOTERDE YAPILMALIDIR. DEVİR İŞLEMİNDE ECZACI ODASI BÖLGE TEMSİLCİSİ VE İLÇE SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI’NDAN BİR YETKİLİ BULUNMALIDIR. DEVİR SÖZLEŞMESİNDEN ECZACI ODASINA BİR ASIL BİR FOTOKOPİ OLMAK ÜZERE İKİ ADET GETİRİLMELİDİR. DEVİR SENEDİNDE İLAÇLARIN, PSİKOTROP İLAÇLARIN VE UYUŞTURUCU İLAÇLARIN AYRI AYRI BELİRTİLMESİ GEREKMEKTEDİR.),
  9. 1 ADET VESİKALIK FOTOĞRAF

 

NOT: DEVİR EVRAKLARI (3. VE 4 MADDEKİ EVRAKLAR) İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜNDEN HER HAFTA PAZARTESİ GÜNÜ (ÖĞLEDEN SONRA) ODAMIZ TARAFINDAN TOPLU HALDE ALINACAKTIR.

ECZANE NAKLİNDE İSTENEN BELGELER
  1. ECZACI ODASI KAYDI,
  2. ECZANE NAKİL DİLEKÇESİ,
  3. ECZACI ODASI BÖLGE TEMSİLCİSİ RAPORU ASLI (RAPORDA EN AZ İKİ BÖLGE TEMSİLCİSİNİN ONAYI VE İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ONAYLI OLMALIDIR.),
  4. İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ’NDEN TASDİKLİ DÖRT ADET RÖLEVE PLANI (RÖLEVE PLANLARININ ODA TARAFINDAN DA TASDİKLENMESİ GEREKMEKTEDİR. RÖLEVE PLANLARININ NASIL OLMASI GEREKTİĞİ YENİ ECZANE AÇILIŞ KISMINDA AÇIKLANMIŞTIR),
  5. ELEKTRİK-SU MÜRACAAT MAKBUZLARININ FOTOKOPİSİ (ORTAK KULLANIM HALİNDE İSE APARTMAN YÖNETİCİSİNDEN ORTAK KULLANIM OLDUĞUNA DAİR YAZI),
  6. KİRA KONTRATI FOTOKOPİSİ,
  7. ECZANE OLACAK YERİN TAPU FOTOKOPİSİ.
  8. YAPI RUHSATI VEYA YAPI KULLANIM İZİN BELGESİNİN ONAYLI SURETİ
  9. 1 ADET VESİKALIK FOTOĞRAF

NOT: NAKİL EVRAKLARI (3. VE 4 MADDEKİ EVRAKLAR) İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜNDEN HER HAFTA PAZARTESİ GÜNÜ (ÖĞLEDEN SONRA) ODAMIZ TARAFINDAN TOPLU HALDE ALINACAKTIR.

NAKİL İŞLEMLERİNDE ECZANE ADININ DEĞİŞMESİ DURUMUNDA,SGK SÖZLEŞMESİNİN YENİLENMESİ GEREKMEKTEDİR.

ECZACI ODASINA KAYIT OLMAK İÇİN GEREKLİ BELGELER
  1. KAYIT DİLEKÇESİ,
  2. ÖZGEÇMİŞ,
  3. NÜFUS KAĞIDI SURETİ ( MUHTARLIKTAN )
  4. İKAMETGAH SURETİ ( MUHTARLIKTAN )
  5. MEZUNİYET BELGESİNİN FOTOKOPİSİ, (ÖN YÜZÜ VE ARKA YÜZÜ NOTERDEN TASDİKLİ, YENİ TARİHLİ)
  6. 5 ADET VESİKALIK RESİM.
ECZANE SORUMLU MÜDÜR DEĞİŞİKLİĞİ
(ASKERLİK HİZMETİ, MİLLETVEKİLLİĞİ, BELEDİYE BAŞKANLIĞI, MALULLÜK, KISITLAMA ALTINA ALINMA NEDENLERİ VE SAĞLIK BAKANLIĞI’NDAN İZİN ALINARAK HASTALIK VE SAİR NEDENLERLE)

  1. SORUMLU MÜDÜR ATAMA GEREKÇESİ,
  2. ECZACININ SORUMLU MÜDÜR OLARAK ATANDIĞINA DAİR DİLEKÇE,
  3. ECZACI ODASINA KAYITLI ECZACININ SORUMLU MÜDÜRLÜĞÜ KABUL ETTİĞİNE DAİR DİLEKÇE,
  4. SORUMLU MÜDÜR ECZACI DAHA ÖNCE BİR İŞ YERİNDE ÇALIŞMIŞ İSE, “İLİŞİK KESME” BELGESİ,

 

NOT: ECZANENİN ASIL SAHİP VE MESUL MÜDÜRÜ GÖREVİ BAŞINA DÖNDÜĞÜNDE, ATANAN MESUL MÜDÜRÜN İSTİFA DİLEKÇESİ İLE ECZACININ GÖREVE BAŞLADIĞINI BİLDİREN DİLEKÇE MUTLAKA ECZACI ODASINA VERİLMELİDİR.

 

2018 Yılı Mesul Müdür Eczacı Maaşı

Türk Eczacıları Birliği 41.Dönem Merkez Heyeti tarafından ilgili yasalara göre sorumlu müdürlük görevini yürütecek eczacıların asgari ücreti 2018 yılı için aylık net 3500 (üçbinbeşyüz) TL olarak belirlenmiştir.

 

Konu ile ilgili Türk Eczacıları Birliği tarafından Odamıza gönderilen 16/01/2018 960 tarih 41.A.00/ sayılı yazı için tıklayınız.

YENİ ECZANE AÇILIŞINDA
  1. BAĞLI BULUNULAN İLÇE SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI’NA BAŞVURULMASI GEREKMEKTEDİR. İLÇE SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI’NDAN ALINAN RUHSATLANDIRMA DOSYASI İLE İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ’NE BAŞVURULARAK RÖLEVE PLANLARI TASTİKLETTİRİLİR.
    (RÖLEVE PLANINDA; ECZANE OLACAK YERİN VAZİYET PLANI İLE RÖLEVE PLANINI ÇİZEN MİMARIN MÜHÜR VE İMZASI BULUNMALIDIR. RÖLEVE PLANINDA ECZANENİN AÇIK ADRESİ, KONUMU, BÖLÜMLERİ, BOYUTLARI, ECZACININ İSMİ AÇIK OLARAK GÖSTERİLMELİ, EN AZ 1/100 ÖLÇEĞİNDE DOSYA KAĞIDI BÜYÜKLÜĞÜNDE OLMALIDIR.),
  2. TASDİKLENEN RÖLEVE PLANLARI VE ECZANE AÇILIŞINDA ECZACI ODASI TARAFINDAN İSTENİLEN BELGELER TAMAMLANARAK ECZACI ODASI’NA ŞAHSEN BAŞVURULUR (BELGE TETKİK VE ARAŞTIRMA KOMİSYONU SALI GÜNLERİ, YÖNETİM KURULU ÇARŞAMBA GÜNLERİ TOPLANMAKTADIR.),
  3. ECZACI ODASI’NDAN ONAY BELGESİ ALINDIKTAN SONRA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ’NE BAŞVURULUR. GEREKLİ RUHSAT HARCI YATIRILDIKTAN SONRA İŞLEM TAMAMLANIR.
  4. RUHSAT ALINDIKTAN SONRA RUHSATIN FOTOKOPİSİ İLE ECZACI ODASI VEYA İRTİBAT BÜROLARINDAN ECZANE İÇİN GEREKLİ DEFTERLER ALINIR.
KREDİ KULLANIRKEN
  1. Üyelerimiz kredi kullanmak için ilk başvuruyu kredi başvuru formu doldurarak Odamız Muhasebe Birimine yapacaklardır.(Elden veya evrakları fakslayarak başvuru yapılabilir. Faks: 0424 218 12 12)
  2. Yeni kredi kullanılabilmesi için; kredi borcu varsa bitmiş ya da kapatılmış olması, ayrıca munzam eksiğinin bulunmaması gerekmektedir.
    Kullanılacak krediye göre munzam eksiği bulunup bulunmadığını Türk Eczacılar Birliği Yardımlaşma Sandığı Birimi aşağıda verilen iletişim numaralarından sorgulanarak, eğer yatırılması gereken munzam tutarı varsa aşağıda belirtilen hesap numaralarına yatırılması gerekmektedir. Daha sonra munzam ödeme dekontu ile birlikte başvuru formu Elazığ Eczacı Odası Muhasebe Birimine iletilecektir.
  3. Elazığ Eczacı Odası tarafından olumlu karşılanan kredi talepleri, her hafta Çarşamba günü Türk Eczacılar Birliği’ne iletilecektir.
  4. Eczanenize ait ruhsat fotokopisini getirmeniz gerekmektedir.

TÜRK ECZACILAR BİRLİĞİ YARDIMLAŞMA SANDIĞI’NA KREDİ BAŞVURULARI ODAMIZCA İLETİLDİKTEN SONRA;

  1. Yardımlaşma Sandığı kullandırılması uygun görülen krediler için Türkiye İş Bankası A.Ş. talimatlandırılacak, aynı zamanda üye Eczacı başvuruda bulunacakları, kendilerine en yakın şube hakkında bilgilendirileceklerdir.
  2. Kredi kullanacak Üye Eczacı ile eczacı kefili banka şubesine giderek ilgili sözleşmeyi imzalayarak krediyi alabileceklerdir.
  3. Kefil ile borçlunun farklı şehirlerde olması durumunda önce kefil sözleşmeyi imzalayacak ardından banka, dahili kargo ile sözleşmeyi kredi kullanacak eczacının şubesine ulaştıracaktır.

İLETİŞİM VE BANKA HESAP NUMARALARI

TEL: 0312 409 81 14 FAKS: 0312 409 81 34

ADRES: TEB YARDIMLAŞMA SANDIĞI WILLY BRANDT SOKAK NO:9 ÇANKAYA / ANKARA

KREDİ İÇİN  0 312 409 81 63 MÜJGAN BULDUK
GECİKMİŞ ALACAKLAR İÇİN 0 312 409 81 61 SELMA ÖZTÜRK
BANKA EKSTRELERİ İÇİN
(AKBANK VE İŞBANKASI YATAN PARALAR)

 

BANKA HESAP NUMARASI

İŞ BANKASI  FARABİ ŞUBESİ ANKARA(4240)   0097146 NOLU HESAP

IBAN NUMARASI:                                   TR810006400000142400097146

 

AKBANK ÇANKAYA / ANKARA (0305) 0068080 NOLU HESAP

IBAN NUMARASI:                                    TR120004600864888000068080

 

POSTA ÇEKİ                                                                                           528265

 

TABLO VE FORMLAR

TEB Yardımlaşma Sandığı Kredi Talep FormuTEB Yardımlaşma Sandığı Kredi Limitleri Tablosu

İş Hukuku Açısından Bilinmesi Gereken Bazı Bilgiler.

 

Bilindiği üzere eczacılarımız ve çalışanları arasındaki iş ilişkisine iş hukuku hükümleri uygulanmaktadır. Konu çok geniş olmakla birlikte eczacılarımızı ilgilendireceğini düşündüğümüz bazı önemli hususlar hakkında kısa bilgiler aşağıda yer almaktadır.

 

Çalışanın İşe Giriş Bildirgesi

Her çalışanın, en geç işe başladığı tarihte SGK’ya bildirilmesi gerekmektedir. Eğer kişi bu bildirim yapılmaksızın çalıştırılırsa, beş yıl içerisinde “hizmet tespit davası” açarak kayıtsız çalıştırıldığı sürenin tespitini isteyebilir. Bu dava sonucunda çalışana bir tazminat ödenmez, fakat hem çalıştığı döneme ilişkin primler faiziyle tamamlatılır, hem de SGK tarafından idari para cezası uygulanabilir.

 

Ücretin Ödenmesi

Uygulamada, çalışanlarla yazılı sözleşme yapılmamakta, ücret bordrosu düzenlenmemekte ve ücretler elden ödenmektedir. Bu durumda da, eczacının ödemeleri yapmış olduğunu ve miktarını ispatlaması büyük sorun oluşturmaktadır.

 

Ödemelerin yapıldığını ve gerçek miktarını, olası bir davada kanıtlayabilmek adına, çalışanlara bir alındı belgesi imzalatmak ya da ödemeleri banka kanalıyla yapmak yerinde olacaktır. Çalışanınız maaşının aslında daha yüksek olduğunu iddia ettiği bir dava açarsa, iddianın aksi ancak bu şekilde kesin olarak kanıtlanabilir. İmzalatılacak alındı belgesinde maaş varsa fazla mesai ödemesinin, miktarının ve hangi aya ait olduğunun belirtilmesi gerekir. Bunların altında “tam ve eksiz aldım” ifadesi ile birlikte tarih ve imza bulunmalıdır. Bankadan yatırma tercih edilmişse maaş ve varsa fazla mesai birlikte belirtilmelidir.

 

Uygulamada bazı durumlarda bankadan kredi kullanılması amacıyla eczacının çalışanına gerçek maaştan daha yüksek olduğunu gösteren bir belge verdiği görülmektedir. Bu belgeler, iş davalarında ücretin miktarı konusunda delil olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle böyle durumlarda verilen gerçek ücretin belirtilmesi tavsiye edilir.

 

Fazla Mesai

İş Kanunu’nda belirlenen mesai haftada 45 saattir. Bunun anlamı şudur; çalışana verilen ücret 45 saatlik çalışma ücretidir ve bu sürenin üzerindeki her çalışma, fazla mesai kapsamındadır.

 

Eğer nöbet ya da fazla mesai için ayrı bir ödeme yapılıyorsa, bunun da yine “fazla mesai ödemesi olduğu” belirtilerek yapılması gerekir. Örneğin, o ay çalışanına 800 maaş + 100 fazla mesai ödeyecek olan eczacı, bunu ya alındı belgesinde belirtmeli, ya da banka kanalıyla ve para transferi açıklamasına yazdırmalıdır. (Ücretin ödenmesi başlığında belirtildiği şekilde)

 

Bir kişiyi asgari ücretin altında bir ücrete çalıştırmak kanunen yasaktır. Eğer eczacı, çalışanını (örneğin) 1000 liraya çalıştırıp ayrıca fazla mesai ödemeyecekse, çalışanla arasında ya buna ilişkin yazılı bir sözleşme olmalı, ya da yine, her ay maaşını “maaş+fazla mesai” açıklamasıyla yatırmalıdır.

 

Yıllık İzin

İşyerinde bir yılını doldurmuş olan çalışan, on dört günlük izne hak kazanır. İzinlerin mutlaka yazılı olarak ispatlanabilmesi gerekmektedir.

Bu sebeple, bir çalışanın izne çıktığı dönem ya kendisi tarafından “… yılına ait yıllık iznimi/ … yılına ait yıllık iznimin bir kısmını … ve …. tarihleri arasında kullandım.” şeklinde yazılı ve imzalı bir beyan alınmalı, ya da çalışanın izinli olduğu dönem, diğer çalışanlarla birlikte tutanak altına alınmalıdır.

 

Hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatiller ile işverence verilen idari izinler yıllık izin sayılmaz.

 

İşten Çıkarma Sebepleri

İş Kanunu’na göre, bir çalışanı işten çıkarmak (iş akdini feshetmek) için “haklı ya da geçerli” bir sebep bulunmak zorundadır. Haklı sebep ve geçerli sebep birbirinden farklı kavramlardır.

 

İşten çıkarılan kişinin işe iade davası açabilmesi için, o işyerinde en az 30 kişinin çalışması gerekmektedir. Eczanelerde çalışan sayısı otuzu bulmadığından, işe iade davalarıyla karşılaşılmamaktadır.

 

Haklı sebepler,

 

  • İşçinin -örneğin- alkol bağımlısı olması gibi, kendi kusuruna dayanan bir sebeple işe devam edememesi (Kaza halleri buna girmez.)
  • İşçinin kendi nitelikleri hakkında yalan söylediğinin ortaya çıkması (Örneğin teknisyenlik belgesinin sahte olması vb.)
  • İşyerinde hırsızlık, cinsel taciz, hakaret, kavga çıkarma vs. gibi davranışlar
  • İşçinin yedi günden daha uzun süreli hapis gerektiren bir suç işlemesi
  • İşçinin izin almaksızın ve haklı bir sebebi de olmaksızın, üst üste iki işgünü veya ay içinde üç kere işe gelmemesi
  • İşçinin görevlerini, kendisine hatırlatıldığı halde yapmamakta ısrar etmesi

 

halleridir. Bu hallerin tam listesine, İş Kanunu’nun 25. maddesinden ulaşılabilir.

 

Haklı sebeple yapılacak fesihle ilgili olarak, lütfen kıdem tazminatı ve ihbar tazminatı başlıklarını inceleyiniz.

 

Geçerli sebepler ise, bu kadar ağır olmayan, fakat işçinin çalışmasından memnun olunmayan hallerde sözkonusu olur. İşçinin iş ortamına uyum sağlayamaması, hastalarla iyi ilişkiler kuramaması, kendisinden bekleneni yerine getirememesi gibi sebepler geçerli sebeplerdir. Bu konuda da yine, ihbar ve kıdem tazminatı başlıklarını inceleyiniz.

 

Çalışanı İşten Çıkarırken Ödenmesi Gereken Karşılıklar ve İbraname

 

Kıdem Tazminatı

Bir çalışan işten çıkarılırken, kendisine öncelikle kıdem ve ihbar tazminatı ödenmesi gerekir.

 

Kıdem tazminatına, o işyerinde bir yılını doldurduktan sonra hak kazanılır. Çalışan, çalıştığı yıl kadar kıdem tazminatına hak kazanır. Fakat eğer kişi, yukarıda haklı sebep kısmında anılan 25. maddenin II numaralı bendindeki sebeplerden biriyle işten çıkarılmışsa, kendisine kıdem tazminatı ödenmez.

Fakat yine 25. maddenin II değil de, I ve III bentleriyle ilgili bir fesih varsa, kıdem tazminatı ödenir.

 

Devamsızlık da yine, yukarıda sayılan maddeye göre, tazminatsız fesih sebebidir. Fakat devamsızlık dahil tüm fesih sebeplerinin, mutlaka ama mutlaka tutanak altına alınmış olması gerekir. Çalışanların kendilerine verilen görevleri yapmaması veya iş yerinde olumsuzluk doğuracak bir davranış içinde bulunması hallerinde bu durumlar varsa diğer çalışanlar ile birlikte tutanak altına alınarak imzalanmalıdır.

 

İşçi devamsızlık etmişse, fesih yapmadan önce noterden bir ihtarname gönderilerek devamsızlığının sebebi sorulmalıdır. İşçinin mazereti sorulmadan feshinin yapılması kanuna aykırı olur.

 

Kıdem tazminatı ödenmeyerek yapılan fesihlerde önemli bir konu, süreye uygunluktur. Kanuna göre, çalışan eğer 25. maddedeki eylemlerden birini gerçekleştirmişse, tazminatsız fesih ancak 6 iş günü içinde yapılabilir. Yedinci iş gününe kalındığı an, artık kıdem tazminatı ödemek zorunludur.

 

İhbar Tazminatı

Çalışan, ancak yukarıda tazminatsız fesih halleri olarak belirtilen durumlarda “derhal” işten çıkarılabilir. Bunun dışındaki hallerde, ya feshin önceden bildirilmesi, ya da bu bildirim süresine ait ücretin peşin olarak ödenmesi gerekir.

 

Önceden bildirme (ihbar) süreleri:

 

  • Altı aya kadar çalışmış kişi için iki hafta,
  • Altı ay – bir buçuk yıl arası için dört hafta,
  • Bir buçuk – üç yıl arası için altı hafta,
  • Üç yıldan fazlası için ise, sekiz haftadır.
  • Eğer bu ihbar sürelerine uyulmazsa, çalışan bu süre kadar ihbar tazminatına hak kazanır.
  • İhbar tazminatını işçinin ödemesi de gerekebilir. İhbar süresi, kanuna göre iki tarafın birden uyması gereken bir zorunluluktur.

 

 

Eğer işçi, yasal ihbar sürelerine uymadan işten ayrılmışsa, kendisinden ihbar tazminatı istenebilir.

 

Yıllık İzin Ücreti

Çalışan işten çıkarılırken, kullanmadığı yıllık izinlerin ücreti kendisine ödenmelidir.

 

İbraname

İbraname, son derece detaylı olması gereken bir belgedir. Şart olmamakla birlikte, ispat gücü açısından, çalışanın el yazısıyla hazırlanmış olması daha uygun olur.

 

İbranamede, ödenen her alacağın ve miktarının ayrı ayrı yazılı olması gerekir. Örneğin, 2000-TL. kıdem tazminatı, 500-TL ücret alacağı, 250-TL. yıllık izin alacağı, 1500-TL ihbar tazminatı… gibi, her ödeme kalemi ayrı ayrı belirtilmelidir.

 

Çalışan, kendi el yazısıyla “Yukarıda dökümü yapılmış olan alacaklarımı işverenden tam ve eksiksiz olarak aldım. İşvereni kesin ve gayrikabilirücu olarak ibra ederim” yazıp tarih atarak imzalamalıdır.

 

Yeni (6098 sayılı) Borçlar Kanunu’na göre, iş ilişkisi sona ererken düzenlenen ibranamede belirtilen alacakların mutlaka banka aracılığıyla ödenmesi gerekmektedir. Eğer ödeme banka aracılığıyla yapılmamışsa, ibraname geçersiz sayılacaktır. (md. 420)

İşyeri Kiraları Hakkında Bilinmesi Gerekenler

 

Eczacılarımızın en çok ilgilendiren konulardan birini kira sözleşmeleri oluşturmaktadır. Zira çok sayıda eczacımız kiralık dükkanlarda eczacılık hizmetini yürütmektedir. Yazı, özellikle eczacılarımızın uygulamada kira ile ilgili çokça karşılaştıkları durumlar ve yeni Borçlar Yasası dikkate alınarak özet olacak şekilde hazırlanmıştır. Ancak şunu bilmek gerekmektedir. Eğer kira sözleşmesi var ise hukuki sorunlarda öncelikle sözleşmeye bakılacaktır.

Kira sözleşmesi Türk Borçlar Kanununun 299-356 maddeleri arasında düzenlenmiştir.

 

KİRA BEDELİ:

Kira sözleşmesinin mutlaka yazılı olması ve kira parasının sözleşmede belirtilen ödeme gününde hangi aya ilişkin kira bedeli olduğu belirtilerek ispatı sağlamak açısından mutlaka kiralayanın banka hesabına yatırılmalıdır. Bazı eczacılarımız kira parasını elden kiralayana vermektedir. Elden verildiği takdirde mutlaka kiralayandan kira parasını miktar göstererek aldığına dair tarihli ve imzalı yazı yani makbuz almaları gerekmektedir. Kira parasının ödendiğini ispatlama yükümlülüğü kiracıya aittir.

 

Kira bedeli sözleşmede yazılı olan günde ödenmesi önemlidir. Zira kiracı, bir yıl ve daha uzun süreli kira sözleşmelerinde bir kira yılı veya bir kira yılını aşan süre içinde kira bedelini ödemediği için kendisine yazılı olarak iki haklı ihtarda bulunulmasına sebep olmuşsa kiraya veren, kira süresinin ve bir yıldan uzun süreli kiralarda ihtarların yapıldığı kira yılının bitiminden başlayarak bir ay içinde, dava yoluyla kira sözleşmesini sona erdirebilir.

 

MUACELLİYET KAYDI:

Kira bedelinin sözleşmede belirtilen zamanda ödenmemesi halinde sonraki kira bedellerinin muaccel olacağına ve ceza koşulu ödeneceğine dair kayıtlara kira sözleşmesinde yer verilmemelidir. Bu muaccelliyet kaydı şu anlama gelmektedir. Kira bedeli sözleşmede belirtilen tarihte ödenmez ise kiralayan daha sonraki kira bedellerinin tamamını kiracıdan isteme hakkını elde etmiş olur. Bu nedenle sözleşmedeki bu kayıtlar kabul edilmemelidir. Yeni Borçlar Yasasının 346. Maddesinde muaccelliyetin geçersizliği ile kural, tacir ve işyeri kiralarında 1.7.2012 tarihinden itibaren 8 yıl sonra yürürlüğe girecektir. (6353 sy. yasa)

 

TAHLİYE TAAHHÜTNAMESİ:

Türk Borçlar Yasasının 352/1 maddesi şöyledir: Kiracı, kiralananın teslim edilmesinden sonra, kiraya verene karşı, kiralananı belli bir tarihte boşaltmayı yazılı olarak üstlendiği halde boşaltmamışsa kiraya veren, kira sözleşmesini bu tarihten başlayarak bir ay içinde icraya başvurmak veya dava açmak suretiyle sona erdirebilir.

 

Yani eczacılarımız, sözleşme imzalayıp dükkanı teslim aldıktan sonra kiraya verene kiralananı belli bir tarihte boşaltacağına dair tahliye taahhütnamesi verir ise kiraya veren, eczacıyı dükkandan çıkarma hakkını elde etmektedir. Bu hakkını da taahhütnamedeki süreden itibaren 1 ay içinde kullanacaktır. Kiraya veren, ya dava açacaktır ya da icraya başvuracaktır. Yasadaki kuralın aksinden şu anlam çıkmaktadır. Kiralananın tesliminden önce verilen taahhütname kiraya verene bir hak vermeyecektir.

 

KİRA İLŞKİSİNİN DEVRİ:

Kira sözleşmesinde kiralayanın kiracının kira ilişkisini bir başkasına devrini kabul ettiğine dair bir kural mutlaka yer almalıdır. Bazı kiralayanlar, eczacılarımızın kira ilişkisini bir başkasına devrini kabul etmemektedir. Bunu önlemek amacıyla sözleşmede böyle bir kuralın konulması sağlanmalıdır. Özellikle eczane devirlerinde sorun yaşanmaması amacıyla bu kural, sözleşmede mutlaka bulunmalıdır.

 

KİRALANAN DÜKKÂNDA ECZANE OLMASI AMACIYLA YAPILAN YENİLİK VE DEĞİŞİKLİKLER:

Kiralanan dükkanda eczane olması amacıyla yapılan yenilik ve değişikliklere kiralayanın rıza gösterdiği sözleşmede yer almalıdır.Bu kural sözleşmede yer alırsa sözleşmenin sona ermesi halinde kiralayan, dükkanı önceki hali ile geri verilmesini isteyemez.Dükkanda yapılan yenilik ve değişikliklerin kiralananda yarattığı değer arışı ancak sözleşmede   yer alıyorsa kiracı, kiralayandan ister.

 

ERKEN TAHLİYE:

Yeni Borçlar Yasasının kiralananın sözleşmenin bitiminden önce geri verilmesine dair 325. Maddesi tacir ve işyeri kiralarında 1.7.2012 tarihinden itibaren 8 yıl sonra yürürlüğe girecektir. (6353 sy. yasa)

 

Yargıtay uygulamaları dikkate alındığında kiracının kira sözleşmesini süresinden önce tek taraflı ve haksız feshetmesi halinde kural olarak kiracı, kira sözleşmesinin süresinin sonuna kadar gerçekleşecek kira parasından sorumludur. Ne var ki kiralayanın da bu yerin yeniden kiralanması konusunda gayret göstermesi, böylece zararın artmasını önlemesi Borçlar Kanununun 114. maddesinin yollaması ile 52. maddesi gereğidir. Kiralayanın bu yükümlülüğü nedeniyle kiracının sorumluluğu tahliye tarihi ile kiralananın aynı koşullarla yeniden kiraya verilmesi için gereken makul süre kira parası ile sınırlıdır. Bu süre her olayın özelliğine göre değişmektedir. Konu Yargıya taşınmış ise sürenin ne kadar olacağı ile ilgili olarak bilirkişiye başvurulmaktadır.

 

Uygulamada özellikle sözleşmelerin 5 yıllık gibi uzun süreli yapıldığını fakat umulan beklentinin gerçekleşmemesi durumunda kiralanan yerin eczacı tarafından süre bitiminden önce erken tahliye edilmesi yani genelde eczanenin nakil edilmesi ile karşılaşılmaktadır. Öncelikle sözleşmede erken tahliyeye dair bir kuralın olup olmadığına bakılmaktadır. Erken tahliye denilen bu hallerde cezai şart ödeneceğine dair kural kabul edilmemelidir. Kiracı, kendi lehine olmak üzere erken tahliyeye dair kiralayanın kalan kira bedelleri, tazminat vs. taleplerde bulunmayacağı kuralını sözleşmeye koydurabilir.

 

KİRA SÖZLEŞMESİNİN SÜRESİ VE FESHİ:

Kira sözleşmesinde feshe dair kural varsa öncelikle bu kural uygulanacaktır. Eğer yok ise Borçlar Yasasının 347. Maddesi uyarınca belirli süreli sözleşmelerde sürenin bitmesinden en az 15 gün önce kiracı, bildirim ile sözleşmeyi sona erdirme hakkına sahiptir. Sözleşme feshedilmek istenmemişse kira ilişkisi aynı koşullarla 1 yıl uzamış sayılır. Yasada 15 gün denmiş ise de sözleşme ile bu süre arttırılabilir. Kiralayan sözleşme süresi bittiği için sözleşmeyi sona erdiremeyecektir.  Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir nokta vardır. Yeni Borçlar yasasının md.347/2fk.ya şöyle bir kural konulmuştur.10 yıllık uzama süresi sonunda kiralayan, bu süreyi izleyen her uzama yılının bitiminden en az 3 ay önce bildirimde bulunursa herhangi bir sebep göstermeksizin sözleşmeye son verebilecektir.

 

FESİH BİLDİRİMİNİN GEÇERLİLİĞİ:

Fesih bildiriminin geçerliliği yazılı olmasına bağlıdır. Noterden gönderilmesi uygun olacaktır.

 

YENİ MALİK:

Kiralanan dükkanın sahibi kira sözleşmesinin yapılmasından sonra başkası olur ise bu yeni malik işyeri gereksinimi sebebi ile kira sözleşmesini sona erdirmez ise kira sözleşmesinin tarafı olur. Kiralanan dükkanın sözleşme yapıldıktan sonra sahibi değişir ise kiracılık hakkının yeni malike karşı ileri sürülebilmesi için sözleşmede kiracının kiracılık hakkını tapu siciline şerh vereceğine dair bir kural konulabilir. Bu kurala istinaden tapu siciline şerh yapılması halinde dükkanın yeni sahibi kiracıyı dükkandan çıkarabilme hakkını kaybeder.

 

ANAHTAR TESLİMİ:

Kira sözleşmesinin sona ermesi durumunda mutlaka kiralayana anahtar tesliminin yapılması gereklidir. Aksi takdirde kiracı, sözleşmeden kaynaklanan kira bedeli olmak üzere diğer yan giderlerden sorumlu olmaya devam edecektir. Teslimin mutlaka yazılı olması şarttır. İspat yükümlülüğü kiracıya aittir. Kiralayanın anahtarı teslim aldığını tarih atarak adını soyadını yazıp imzalaması sağlanmalıdır. Ancak kiracı, anahtarı kiralayana yazılı olarak teslim ederse kira sözleşmesinden kaynaklanan borçlardan kurtulur. Bu sağlanamıyorsa kiralayana noterden gönderilen ihtarnamede anahtar tesliminin yapılacağı tarih ve saat belirtilmelidir. Bu tarih ve saate gelmeyecek ise ihtarnamede “düzenleme şeklinde emanet tutanağı” ile anahtarın notere teslim edileceği belirtilmelidir. Ancak kiracı, anahtarı kiralayana yazılı olarak teslim ederse kira sözleşmesinden kaynaklanan borçlardan kurtulur.

 

KİRAYA VERENDEN KAYNAKLANAN SEBEPLERLE SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ:

Gerek kiraya veren ve gerekse yeni malik, kiralananı kendisi, eşi, altsoyu, üstsoyu veya kanun gereği bakmakla yükümlü olduğu diğer kişiler için işyeri gereksinimi sebebiyle yasada öngörülen koşullar doğrultusunda kira sözleşmesini sona erdirebilmektedir. Hatta kiraya veren, kiralananın yeniden inşası veya imarı amacıyla esaslı onarımı, genişletilmesi ya da değiştirilmesi gerekli ve bu işler sırasında kiralananın kullanımı imkansız ise yasada öngörülen koşullar doğrultusunda kira sözleşmesini sona erdirebilmektedir.

 

Kiraya veren, gereksinim amacıyla kiralananın boşaltılmasını sağladığında, haklı sebep olmaksızın, kiralananı üç yıl geçmedikçe eski kiracısından başkasına kiralayamaz.

 

Yeniden inşa ve imar amacıyla boşaltılması sağlanan taşınmazlar, eski hali ile, haklı sebep olmaksızın üç yıl geçmedikçe başkasına kiralanamaz. Eski kiracının, yeniden inşa ve imarı gerçekleştirilen taşınmazları, yeni durumu ve yeni kira bedeli ile kiralama konusunda öncelik hakkı vardır. Bu hakkın, kiraya verenin yapacağı yazılı bildirimi izleyen bir ay içinde kullanılması gerekir; bu öncelik hakkı sona erdirilmedikçe, taşınmaz üç yıl geçmeden başkasına kiralanamaz.

 

Kiraya veren, bu hükümlere aykırı davrandığı takdirde, eski kiracısına son kira yılında ödenmiş olan bir yıllık kira bedelinden az olmamak üzere tazminat ödemekle yükümlüdür.

Eczane Sahip ve Mesul Müdürünün Şirket Ortaklığı ve Müdürlüğü

 

Eczacıların başka bir şirket kurabilmesine ya da bir şirkete ortak olabilmesine ilişkin pek çok soru gelmektedir. Hatta son zamanlarda yeni Ticaret Yasasının yürürlüğe girmesi ile eczanenin tek kişilik şirket olup olmayacağı da en sık sorulan sorulardan biri olarak yerini almıştır.

 

Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun’un aşağıdaki 19. maddesi, eczacılara bizzat ticaret yapmayı yasakladığı gibi eczacı, başka bir iş de yapamaz. Eczane sahibi olan eczacının yapabileceği işler, öğretmenlik ve seçimle elde edilen vazifelerdir. Bu kural, sadece eczane sahibi olan eczacıları kapsamaktadır.

 

“Madde 19 – Bir eczane sahibi eczanesi dışında ilaç tertip edemeyeceği ve mesleki dışında bizzat ticaret yapamayacağı gibi öğretmenlikten ve seçimle elde edilen vazifelerden başka bir iş de kabul edemez.”

 

Bu yasak sebebiyle, eczacıların eczane dışındaki ticari hayatlarına ilişkin kurallar şu şekildedir:

  • Herhangi bir adi şirket kuramaz ya da adi şirket ortağı olamazlar.
  • Sermaye şirketlerinde ise,
    • Kurucu olamazlar
    • Yönetim kurulu üyesi olamazlar
    • İmza yetkilisi olamazlar
    • Limited şirketlerde müdür olamazlar
    • Sadece “pay sahibi” olabilirler.

Bu kuralların açıklaması, yukarıda anılan 19. maddedir. Adi şirket kurmak veya başka bir şirketin müdürü, yöneticisi ya da imza yetkilisi olmak, o şirketle fiilen ilgilenmeyi gerektirir. Fakat 6197 sayılı Kanun, eczacıya eczanesinin başında olma ve başka bir işle ilgilenmeme yükümlülüğü getirmiştir.

 

Yeni Ticaret Kanunu, tek kişilik limited şirket kurma imkanı getirmiştir. Fakat bu imkan, eczacılar bakımından kullanılamayacaktır. Tek kişilik şirket, o tek kişinin şirketin hem kurucusu, hem yöneticisi, hem de imza yetkilisi olmasını ifade eder. Fakat eczacılar, şirketlerde bu yetkilere sahip olmamakta, sadece pay sahibi olabilmektedirler. Yani, eczacıların tek kişilik şirket kurmaları, Ticaret Kanunu değişmiş olsa dahi, Eczacılık Kanunu’na göre mümkün değildir.

 

6197 Sayılı yasanın md.1/2fk. uyarınca “eczane açmak ve işletmek için eczacı olmak şarttır.” Bir eczaneyi ancak Eczacılık Fakültesi mezunu olan eczacı açar ve bu eczacı adına eczane ruhsatı düzenlenir.Bu nedenle bir eczanenin tek kişilik veya çok ortaklı bir şirket olması da mümkün değildir.

 

Eczacılarımızın bilgilerine sunarız.

 

Sağlık Bakanlığı’nın bu konu ile ilgili olarak hala güncelliğini koruyan 22.9.1998 tarihli İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’ne gönderdiği yazı için tıklayınız.

İLK KEZ SÖZLEŞME YAPACAKLAR İÇİN
Kurumla ilk kez sözleşme yapacak meslektaşlarımızın sözleşme formlarını Odamızdan aldıktan sonra aşağıdaki belgelerle birlikte bizzat Kuruma giderek sözleşme yapacaklardır.

1. Dilekçe (Dilekçe örneği için tıklayınız)

2. Kimlik fotokopisi (T.C. Kimlik Numarası ile birlikte)

3. Ruhsat fotokopisi ve aslı (Kimlik ve ruhsatta soyadı farklılığı varsa buna ilişkin evrak/evlilik cüzdanı fotokopisi, boşanma ilamı gibi)

4. Ruhsat teslim tutanağı örneği

5. İmza beyannamesi aslı

6. Bölge Eczacı Odasından onaylı sözleşme formu

7. Mükellefin bağlı olduğu vergi dairesinden alınan bir önceki yılın hasılatını gösteren onaylı form (yeni açılan eczaneler hariçtir) (EK-5 formu için tıklayınız)

8. Örnekleme metodu ile inceleme istenmemesi halinde bunu belirten dilekçe

9. Eczacı odasından alınacak yeni tarihli “Sözleşmeye Engel Yoktur” belgesi

10. Eczane Güncel Bilgi formu (Form için tıklayınız)

11. SGK Ödemelerinin yatırılacağı banka hesabına ait cüzdan fotokopisi

12. Emekli olan eczacılar için Sosyal Güvenlik Destek Primi ödediğine dair alınan belge

13. Sigortalı personel çalıştıran eczacılarımızın işyeri tescil numaraları.

14. Kaşe

15. Devir alan eczacılar için; devreden eczacının dilekçesi ve devir sözleşmesi örneği

Devir eden eczacının eczane kapanış işlemi, devir alan eczacının ruhsatını teslim aldığı tarih itibari ile yapılmaktadır. Bu nedenle devreden eczacıların       bu durumu bir dilekçe ve ruhsat teslim tutanağı ile birlikte kuruma bildirmeleri gerekmektedir.

 HERHANGİ BİR NEDENLE (ASKERLİK, EĞİTİM, SEYEHAT V.B.) ECZANEYE MESUL MÜDÜR ECZACI ATANMASI HALİNDE GEREKLİ OLAN BELGELER

1. Mesul müdür atayan eczacının dilekçesi

2. Mesul müdürlük belgesi

3. Mesul müdürlük belgesinin teslim tutanağı

4. Mesul müdür eczacının kimlik fotokopisi

5. Eczacı Odasından mesul müdür eczacı için “Sözleşmeye Engel Yoktur” belgesi

6. Mesul müdür eczacının imza beyannamesi aslı

7. Ortak kaşe (eczacı adı ve mesul müdür eczacı adı olmalı)

 ECZACININ VEFAT ETMESİNİ TAKİBEN ECZANENİN VERESE ECZANE OLARAK DEVAM ETMESİ HALİNDE GEREKLİ OLAN BELGELER

1. Dilekçe

2. Verese eczane ruhsatı aslı ve fotokopisi

3. Ruhsat teslim tutanağı fotokopisi

4. Mesul müdürlük belgesi aslı ve fotokopisi

5. Mesul müdürlük belgesi teslim tutanağı fotokopisi

6. Varis ve mesul müdürün imza beyannameleri aslı

7. Varis ve mesul müdürün kimlik fotokopileri

8. Vefat eden eczacı ve mesul müdür eczacı için Eczacı Odasından “Sözleşmeye Engel Yoktur” belgesi

9. Vergi dairesinden onaylı bir önceki yılın satış hasılatını gösteren form

10. Bölge Eczacı Odasından onaylı sözleşme formu

11. Eczane Güncel Bilgi Formu (Form için tıklayınız)

12. SGK ödemelerinin yatırılacağı banka hesabına ait cüzdan fotokopisi

13. Ortak kaşe (varis adı ve mesul müdür eczacı adı olmalı)